המצב בשוק המשכנתאות – צרה או הזדמנות פז

במצב כיום, האם נכון לקנות דירה או לא?

זוהי שאלת המיליון דולר,

אולי זה גם המחיר המתקבל לדירה סטנדרטית באיזורי הביקוש,

אך בואו ונבחן את פני הדברים ונבין לאן השוק הולך.

במצב שבו הריביות גבוהות המייקר משמעותית את מחיר הכסף, אנחנו מרגישים את זה בכיס,

לא די שמחירי החלב מתייקרים, לאחר התייקרות שורת מוצרים בסיסיים, וגם כאלה פחות בבסיס, גם יש לנו את התייקרות החזרי ההלוואות והמשכנתאות צמודות הפריים,

לנוטלי משכנתא חדשה התייקרו גם שאר המסלולים כתוצאה ישירה מהריבית במשק.

אבל עד כאן החדשות הרעות.

בואו נשים לב לנתון סופר חשוב שיכול לתת לנו הבנה שאנחנו על פתחה של הזדמנות אדירה.

בתחילת שנת 2022 נרשמה עליית שיא בהתחלות בניה, ע"פ נתוני הלמ"ס, בתקופה שבין אפריל 2021 למרץ 2022 החלה בנייתן של 68,790 דירות – עלייה של 27% לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן ושיא התחלות בנייה של כל הזמנים, ברבעון הראשון של שנת 2022, החלה בניית 19,943 דירות, הנתון הגבוה אי פעם שהוביל לשיא בנתוני השנה הנסקרת.

הקבלנים דהרו קדימה, השוק היה רותח, ודירות רבות נבנו בהתאם לכך.

בהמשך השוק החל לחוות התקררות, עד להאטה משמעותית עד כדי עצירה אותה חווה השוק כיום.

הקבלנים שנטלו הלוואות ענק עבור בניית הדירות נמצאים במצב בו עליית הריביות במשק מעיק עליהם באופן מסיבי ממש.

מצד הרוכשים, אנשים יושבים על הגדר וממתינים לראות כיצד יפול דבר,

בנוסף גם היכולת לקחת משכנתא מרתיע רבים מכיוון שהעלויות גבוהות וההחזרים בהתאם.

מצב זה מייצר הזדמנויות בשוק, ולכן תהיה אפשרות למצוא מציאות הן בקרב דירות קבלן, אם במחירים מוזלים יותר ואם בתנאים משופרים, והן בכלל הדירות בשוק בו ניתן ביתר קלות להתמקח על מחיר הדירה או על התנאים לרכישתה.

השאלה הראשונה העולה לאחר קריאת המאמר עד לכאן היא ברורה, "המשכנתאות הינם במחירים גבוהים מאוד" "אולי כדאי להמתין מעט לירידת הריביות".

השאלה טובה, אבל התשובה מנצחת: אם תיקחו את המשכנתא כיום ותרכשו דירה מוזלת בעקבות המצב בשוק, הרווחתם בגדול, כי את תנאי המשכנתא תוכלו לשפר בעתיד, תוך כדי הפחתת התשלומים, כמובן אם לקחתם אותה באמצעות יועץ משכנתאות שיבנה לכם תמהיל שמאפשר מיחזור בלי חשיפה גבוהה לעמלות היוון וכדו', אבל הזדמנות כזו בשוק הדיור יקח זמן שנראה שוב בעתיד אם בכלל.

וזה מוביל אותי לרשום את הנתונים הבאים, ע"פ דעתה של יו"ר לשכת השמאים הטריה נחמה בוגין אם מסתכלים על השוק במאקרו, באופן כללי אחרי תקופה כזאת – והיא לא חייבת להיות מאוד מאוד ארוכה – הביקושים הכבושים מתפרצים, כי הפער בין הביקוש להיצע הוא עדיין עצום. בישראל יש מחסור של 250 אלף דירות. אנחנו במגמת עליה. נכון שכחלק מהעלייה יש גם גבשושיות של עליות וירידות בתוכה, אבל המגמה היא כלפי מעלה".

זה אומר דבר אחד, עכשו יש הזדמנות, שאחריה תביא לקפיצת מחירים בכל תחומי הדיור וזאת בעקבות ביקושים שיתקנו את ההאטה בשוק הדיור, כי בסוף הביקוש גדול בהרבה מההיצע, והמדינה לא ממש עושה משהו בנידון.

רק בשביל להיזכר, תקופת הקורונה השביתה את תהליכי רכישת הדירות ובכלל את כל שווקי המו"מ, אבל ברגע שהקיטור השתחרר, השוק ראה רתיחה כזו שהוא לא ראה שנים.

שורה תחתונה, צאו וחפשו הזדמנויות.

אם אתם צריכים עזרה במשכנתא, אנחנו כאן בשבילכם.